‘Flexibel onderwijs is een oplossing voor het personeelstekort’

Leestijd: 4 minuten

‘Flexibel onderwijs is een oplossing voor het personeelstekort’

Het personeelstekort in de kinderopvang neemt steeds serieuzere vormen aan. Is daar iets aan te doen en hoe? Michiel Mollink, oprichter van WerkendLeren, vertelt als tweede in een serie interviews van KinderopvangTotaal over het flexibiliseren van onderwijs.

Het flexibiliseren van het beroepsonderwijs voor kinderopvang en primair onderwijs. Dat is volgens Michiel Mollink, oprichter van WerkendLeren, een van de oplossingen om het personeelstekort terug te dringen.

Het flexibele programma is een combinatie van fysiek en online onderwijs voor de opleidingen Pedagogisch Medewerker Kinderopvang, Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker en Onderwijsassistent. ‘Wij zien kansen voor de werkenden, zij-instromers en herintreders,’ aldus Mollink. ‘Om aan te sluiten bij deze doelgroepen is het belangrijk dat we het bestaande beroepsonderwijs flexibiliseren en doorontwikkelen, zodat er zoveel mogelijk plaats- en tijdsonafhankelijk geleerd kan worden.’

Meer uren werken

Het flexibele onderwijstraject biedt op twee manieren kansen. ‘Allereerst is het aantrekkelijk voor toekomstige werknemers die willen doorgroeien of bijvoorbeeld meer uren willen werken dan met name in de buitenschoolse opvang mogelijk is.’

Daarnaast is deze vorm van opleiden aantrekkelijk voor herintreders en mensen die zich willen omscholen. ‘Onderwijs voor volwassenen is iets anders dan voor jongeren. Ze hebben andere verantwoordelijkheden, een gezin, en het reguliere mbo sluit hier minder goed op aan. Dat is voornamelijk klassikaal en je kunt maar een of twee keer per jaar instappen.’

Voor deze groep is het soms lastig om te bepalen of zij de investering willen doen in een nieuwe opleiding. ‘Daarom hebben we een basistraject ontwikkeld waarin deelnemers in hun eigen tijd kennismaken met het beroep via een online leertraject. Ze doen de benodigde basiskennis op over het werk, onder begeleiding van een persoonlijke leercoach, en kunnen vervolgens doorstromen naar een van de opleidingen.’

Bewuste keus voor het beroep

Het flexibele opleidingstraject, dat is ontwikkeld met steun van het ministerie van OCW, appelleert volgens Mollink aan de intrinsieke motivatie van de deelnemer. ‘Deelnemers aan dit opleidingstraject kiezen hier op latere leeftijd voor en weten daardoor beter wat zij willen. Ook hebben door hun ervaring meer zelfkennis en maken ze een bewuste keus om over te stappen naar het beroep.’

Mollink geeft aan veel ervaring te hebben opgedaan met zij-instromers in eerdere trajecten. ‘Vanuit die ervaring merkten we dat er meer flexibiliteit nodig is met meerdere instroommomenten en meer zelfstudie. Bij een bbl-traject heb je meer commitment nodig, want iemand krijgt salaris en draait meer uren dan bij een flexibele route. Vandaar dat we nu nog meer naar een flexibele opleiding aan het kijken zijn.’

Kapsters en fysiotherapeuten

Uit de eerdere opleidingstrajecten blijkt wel dat de belangstelling voor opleidingen in de kinderopvang en het voortgezet onderwijs breed is. ‘We hadden er veel kapsters bij, maar ook fysiotherapeuten en mensen met een academische opleiding die heel bewust voor de kinderopvang kozen.’

Mensen zonder diploma gaan niet zo snel kijken naar mogelijkheden in de kinderopvang, omdat er kwalificatievereisten zijn. ‘Vaak realiseren ze zich niet dat ze ook via een leerwerktraject een diploma kunnen halen. Een groot deel van die mensen blijft vervolgens bij het bedrijf waar zij als student werkzaam waren. Dit is een win-win situatie, want voor de deelnemer aan de opleiding is er een grote baankans en het bedrijf vervult op deze manier zijn openstaande vacatures.’

Van de organisatie vraagt het wel een investering in de deelnemer. ‘Daar staat tegenover dat je ook investeert in de toekomst van je eigen organisatie.’

Werkdruk

Naast mogelijkheden ziet Mollink ook een aantal ‘uitdagingen’. Een ervan is dat de publiciteit rondom de werkdruk het imago van de kinderopvang geen goed doet. ‘Stel: je hebt belangstelling om in de kinderopvang te gaan werken en je hoort alleen maar hoe hoog de werkdruk is. Er wordt zelfs voor gestaakt. Dan deins je toch terug? En dat terwijl het werk zo mooi is. Je bent belangrijk voor jonge kinderen aan het begin van hun leven. Je levert een oplossing voor de grote arbeidsmarktproblemen waar Nederland mee kampt. Prachtig werk. Een positieve campagne om dat benadrukken zou goed kunnen werken.’

Ook de actuele politieke plannen voor gratis kinderopvang voor iedereen zijn wel erg ambitieus, aldus Mollink. ‘Er werken momenteel zo’n 100.000 mensen in de kinderopvang. In sommige scenario’s zijn er over vijf jaar 180.000 mensen nodig. In hoeverre is dat realistisch? Ik wil ervoor pleiten om wat dat betreft verstandig en geen onhaalbare ambities uit te spreken. Dat voorkomt dat je straks met grote teleurstellingen moet omgaan.’

 Dit is een premium artikel van KinderopvangTotaal.nl, geschreven door Bert Bukman.


Gerelateerde artikelen

WerkendLeren start samenwerking om flexibel onderwijs te bieden voor kinderopvang en basisonderwijs



  • Deel dit bericht op

Relevante artikelen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws en onze nieuwste opleidingen? Meld je dan nu aan!