3 typen materiaal om spel te ontlokken

Leestijd: 3 minuten

3 typen materiaal om spel te ontlokken

Bij Voor en Vroegschoolse Educatie (VVE) zien we spel als een belangrijk onderdeel van het leren. Het spelen, leren en ontwikkelen ontstaat in een samenspel tussen de drie pijlers: kind, omgeving en de pm'er. Elke pijler heeft invloed op het verloop en de inhoud van een spel of activiteit. In dit blog lees je meer over de invloed van spelmateriaal (omgeving) op het spel van kinderen.


Spelmaterialen voor een optimale leerontwikkeling

Verschillende materialen ontlokken bepaald spel. De wisselwerking tussen het kind en het materiaal maakt dat er bepaald spel ontstaat. Bij elk spel hoort een eigen, specifiek taalgebruik. Anders gezegd: in de bouwhoek praten kinderen anders met elkaar dan in de huishoek. Hoe meer mogelijkheden het materiaal biedt, hoe meer kinderen eraan kunnen ontdekken en hoe groter hun eigen inbreng in het spel kan zijn. Eigen inbreng is belangrijk; als kinderen zelf hun spel bepalen, zijn ze er echt bij betrokken en staan ze open voor nieuwe leerervaringen. Zelf gekozen spel biedt bovendien de beste kansen voor een optimale ontwikkeling.


1. Spelmateriaal met een eenduidig doel

Dit is materiaal waar kinderen vaak op één manier mee spelen. Het materiaal geeft en duidelijke richting aan het spel. Voorbeelden zijn puzzels, een treinbaan, Playmobilpoppetjes of een dokterskoffertje. Deze materialen nodigen uit om een bestaand script te spelen. Zoals Bjorn die met Playmobil-mannetjes afval ophaalt.

img


2. Concreet materiaal dat de wereld presenteert

Kinderen grijpen vaak naar echte dingen om mee te spelen. Denk aan verkleedkleren, echte potten en pannen, een pollepel, een sleutelbos, een meetlint of een schroevendraaier. Deze materialen leiden vaak tot een doen-alsof rollenspel, waarbij kinderen situaties naspelen die ze in het dagelijks leven tegenkomen. Ze spelen zich de wereld in en stimuleren hun denktaal, beginnende geletterdheid en gecijferdheid en executieve functies. Zoals Inge en Fleur die met een theepot en plastic bekers thee zetten voor de poppenkinderen in de huishoek.

img


3. Materiaal dat van alles kan voorstellen

Dit kan ongevormd materiaal zijn, zoals zand, water of klei. Of kosteloos materiaal zoals lege wc-rolletjes, lege doosjes of natuurlijke materialen. Het betreft ook materialen waar kinderen hun eigen betekenis aan geven, bijvoorbeeld een blok dat als bouwmateriaal kan dienen, maar in het spel van een kind zomaar een auto kan worden.

img


Samen aan de slag met leren door spel

Lukt het je niet om spel te stimuleren bij kinderen of nieuwe inspiratie te vinden? Heb je het idee dat er meer kan met VVE en wil je alle belangrijkste VVE-methodes leren kennen? Of wil je breed inzetbaar zijn bij kinderopvanglocaties met verschillende VVE-methodes? Misschien kan Basistraining VVE jou verder helpen. 

In Basistraining VVE komen verschillende vormen van spel en begeleiding aan bod:

  • Het zelfgekozen spel van kinderen, waarbij je als pm'er observeert maar niet meedoet.
  • Begeleid spel, waarbij het initiatief bij het kind ligt en je als pm'er deelneemt/ begeleidt.
  • Geleid spel, waarbij jij als pm'er het voortouw neemt vanuit vooropgestelde doelen.


Meer informatie?

Wil je meer informatie over de training. Bekijk dan hier Basistraining VVE en de startdata. Staat jouw gewenste datum er niet tussen, neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden. 


  • Deel dit bericht op

Relevante artikelen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws en onze nieuwste opleidingen? Meld je dan nu aan!